×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 17 خبر
از سرمایه تاسیس ۲۰میلیاردتومانی تا انتظار پرتفوی ۵هزارمیلیاردتومانی در بیمه ملت

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، بیمه ملت در آبان سال ۱۳۸۲ با مجوز بیمه مرکزی با سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی تاسیس شده است. این شرکت طی سال‌های ۸۴ تا ۹۵ طی پنج مرحله افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سرمایه خود را به ۲۸۵ میلیارد تومان رساند. پس از آن افزایش سرمایه‌ای اتفاق نیافتاد تا اینکه شرکت در سال ۱۴۰۰ از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه خود را به ۳ هزار و ۶۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش داد. نمودار زیر روند رشد سرمایه شرکت را طی این سال‌ها به نمایش گذاشته است.

بیمه ملت
بیمه ملت

این شرکت در پایان سال ۱۴۰۱ دارای ۱۵ شعبه، ۴۰۷۹ نماینده عمومی و ۱۶۷۵ نماینده تخصصی بیمه عمر در سطح کشور بوده است. همچنین شرکت در پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۵۱ نفر پرسنل داشته که ۳ درصد آنها دارای تحصیلات دکترا و بالاتر بوده‌اند. ۳۹ درصد پرسنل نیز تحصیلات کارشناسی ارشد و ۴۷ درصد تحصیلات کارشناسی داشته‌اند. ۱۱ درصد پرسنل نیز دارای تحصیلات کمتر از کارشناسی بوده‌اند.

شرکت بیمه ملت همچنین سهامدار عمده شرکت‌های توسعه ارزش هوده و انرژی مهستان محسوب می‌شود. این شرکت‌ها در سال گذشته فعالیت‌هایی همچون فروش غذا، تامین منابع انسانی، انجام امور خدمات مدیریت پروژه‌های ساختمانی و قرارداد طرح تحول سلامت دهان و دندان فعالیت کرده‌اند.

نمودار زیر سطح توانگری مالی بیمه ملت از سال ۹۶ را نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید شرکت همواره موفق شده سطح توانگری خود را در سطح عالی حفظ نماید.

بیمه ملت
بیمه ملت

تغییرات سهم رشته‌های مختلف در پرتفوی بیمه ملت از سال ۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۱ در تصویر زیر به نمایش درآمده است. همانطور که می‌توان دید طی این سال‌ها سهم رشته‌هایی چون شخص ثالث، درمان، آتش‌سوزی، بدنه اتومبیل و عمر و حوادث در پرتفوی شرکت افزایش یافته و سهم رشته‌های مهندسی و مسئولیت کاهشی بوده است. سهم رشته‌هایی چون هواپیما، کشتی، باربری و قبولی اتکایی نیز نوسانی بوده و روند مشخصی نداشته است.

بیمه ملت
بیمه ملت

می‌دانیم که دارایی هر شرکت از مجموع بدهی و حقوق مالکان شرکت به دست می‌آید. نمودار زیر روند رشد دارایی‌های شرکت بیمه ملت و محل تامین آنها را به نمایش گذاشته است. سهم بدهی شرکت از دارایی آن از حدود ۸۵ درصد در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به زیر ۶۵ درصد در سال‌های بعد کاهش یافته و به تناسب آن سهم حقوق مالکان شرکت از کمتر از ۱۵ درصد به بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته است.

بیمه ملت
بیمه ملت

نمودار زیر سهامداران عمده و سهم هر یک از آنها را در پایان سال مالی ۱۴۰۱ نشان می‌دهد. همانطور که می‌توان در تصویر دید بیش از ۴۵ درصد سهام شرکت در اختیار چهار شرکت دولتی و نیمه دولتی‌ است. حدود ۱۵ درصد سهام شرکت نیز در اختیار شرکت خصوصی افق نیلی خلیج فارس قرار دارد. کمتر از ۴۰ درصد دیگر سهام نیز در اختیار سایر سهامداران است.

بیمه ملت
بیمه ملت

کل فروش صنعت بیمه در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۷۵ هزار و ۴۲۸ میلیارد و ۷۳ میلیون تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۵۲ درصد افزایش داشته است. سهم بیمه ملت ۳ هزار و ۱۸۸ میلیارد و ۷۷۱ میلیون تومان بوده که با ۶ درصد رشد فروش سهم ۱.۸ درصدی از بازار بیمه کشور کسب کرده است. نمودار زیر میزان درآمد ناخالص شرکت از فروش حق بیمه و خسارت ناخالص پرداختی را از سال ۹۸ به نمایش گذاشته است.

همانطور که می‌توان دید شرکت در سال‌های ۹۸ و ۹۹ احتمالا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا خسارت بیشتری نسبت به درآمد فروش حق بیمه پرداخت کرده است. در سال‌های بعد و با گذر از بحران همه‌گیری ویروس کرونا شرکت توانسته توانایی سودسازی خود را باز یابد. مدیریت بیمه ملت برآورد کرده است این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲ موفق شود ۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد و ۷۰۳ میلیون تومان از فروش حق بیمه درآمد کسب کند. شرکت در شش ماهه نخست سال فروش ۲ هزار و ۱۴۶ میلیارد و ۲۲ میلیون تومانی را محقق کرده و پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال هزار و ۹۸۸۷ میلیارد و ۶۸۲ میلیون تومان دیگر حق بیمه بفروشد.

بیمه ملت
بیمه ملت

نمودار زیر نیز حق بیمه دریافتی و حق بیمه اتکایی واگذاری شرکت را طی پنج سال گذشته مقایسه کرده است. تفاضل حق بیمه اتکایی واگذاری از حق بیمه دریافتی ناخالص شرکت مبلغ حق بیمه خالص را به دست می‌دهد. مدیران شرکت انتظار دارند بیمه ملت بتواند در پایان ۱۴۰۲ مبلغ ۲ هزار و ۶۲۸ میلیارد و ۵۵۹ میلیون تومان حق بیمه خالص تولید کند. شرکت در نیمه نخست سال موفق شده هزار و ۱۵۰ میلیارد و ۵۵۹ میلیون تومان از حق بیمه خالص را تولید کند و برای تحقق پیش‌بینی باید هزار و ۴۷۸ میلیارد دیگر به این مبلغ بیافزاید.

بیمه ملت
بیمه ملت

نمودار زیر نیز روند سودسازی شرکت از سال ۹۸ را نشان می‌دهد. همانطور که می‌توان دید شرکت در سال ۹۹ بالاترین مقدار سود را در سال‌های اخیر به دست آورده است. همچنین کمترین مقدار سود تولیدی شرکت در سال ۱۴۰۰ رقم خورده است. گفتنی‌ست سود خالص شرکت در شش ماهه نخست امسال ۲۶۳ درصد بیش‌تر از سود خالص آن در سال ۱۴۰۱ بوده است. بیمه ملت توانسته در نیمه نخست امسال ۱۹۸ میلیارد و ۲۹۲ میلیون تومان سود خالص ایجاد کند و امید می‌رود بتواند این روند را تا پایان سال حفظ نماید.

بیمه ملت
بیمه ملت

نمودار زیر نشان‌دهنده نسبت‌های مالی مهم و نحوه تغییرات آن‌ها طی سه سال گذشته برای بیمه ملت است. لازم به توضیح است که بازده دارایی‌ها حاصل تقسیم سود خالص به کل دارایی‌های شرکت است. همچنین، بازده حقوق مالکان از تقسیم سود خالص بر حقوق صاحبان سهام به دست می‌آید. نسبت حاشیه سود خالص نیز از تقسیم سود خالص به حق بیمه صادره شرکت در هر سال حاصل می‌شود.

حاصل تقسیم دارایی جاری به بدهی جاری را نسبت جاری و حاصل تقسیم بدهی کل به دارایی کل را نیز نسبت بدهی می‌گویند. نسبت مالکانه نیز از حاصل تقسیم حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها حاصل می‌شود.

بیمه ملت

بیمه ملت

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.