×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Sunday, 29 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 23 خبر
نقش موثر صنعت هسته‌ای در اقتدار ملی و زندگی مردم

به گزارش به گزارش امتداد به نقل از خبرگزاری مهر، محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی امروز هشتم مهرماه ۱۴۰۳، میزبان اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بود.

در این جلسه که درباره آخرین مسائل و موضوعات هسته‌ای کشور از جمله تولید انرژی، وضعیت صنایع و معادن، کشاورزی هسته‌ای، محیط زیست دیگر موضوعات مرتبط با فناوری‌های نوین بحث و تبادل نظر انجام گرفت؛ معاون رییس جمهور ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و جمعی از فرماندهان جبهه مقاومت، اظهار کرد: روح شهید سیدحسن نصرالله و یاران ایشان شاد باشد و امیدواریم به فضل الهی خون پاک این شهدا مسیر سقوط نظام سلطه و رژیم جعلی صهیونیستی را تسهیل‌تر و تسریع‌تر کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۰، ماموریت ما این بود که سازمان انرژی اتمی از یک مجموعه تحقیقاتی به سمت صنعتی شدن حرکت کند، گفت: در این زمینه مهم‌ترین نیاز، تعریف صنعت هسته‌ای و موقعیت آن نسبت به حال و آینده بود تا نقطه‌ای مناسب برای حرکت در این مسیر ایجاد شود.

اسلامی تصریح کرد: این برای ما مهم بود تا با این تعریف بتوانیم ضمن از بین بردن هیاهوهای هسته‌ای در مورد کشورمان، پیشرفت این صنعت را در همه سرفصل‌ها تسریع کنیم تا آثار آن در زندگی مردم و اقتدار ملی منتشر و معرفی شود.

وی افزود: در این خصوص سندی با مشارکت همه ذی‌نفعان تحت سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای در افق ۱۴۲۰ تهیه و تنظیم شد و در دولت قبل توسط شهید آیت‌الله رئیسی رونمایی و ابلاغ شد. سندی که از جمله برنامه‌های مهم آن توسعه برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور و رسیدن به تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای است.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به دیگر برنامه‌های صنعت هسته‌ای طبق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در حوزه‌های مختلف گفت: براساس این سند گسترش در حوزه سلامت و محیط زیست را طبق همین برنامه در اقصی نقاط کشور در بخش های پرتودهی، رادیوداروها و ایزوتوپ‌ها اجرایی کردیم. مواردی که مواد اولیه و مورد نیاز شاخه‌های دانش‌بنیان و راهگشای علوم و فنون پیشرفته است.

اسلامی تاکید کرد: گسترش پرتودهی و در کانون‌های مهم کشاورزی کشور که منجر به جلوگیری از ضایعات و از بین بردن باقی‌مانده آفات و سموم می‌شود، هزینه های ضایعات محصولات کشاورزی را از بین برده و با رونق صادرات، در معیشت و اقتصاد منجر به تحول می‌شود.

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به توسعه فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی در حوزه معدن، گفت: در این مدت و براساس سند چشم‌انداز، فعالیت‌های معدنی خودمان را با همکاری همه بخش‌های خصوصی در حوزه صنعت و معدن افزایش دادیم و همه ظرفیت‌ها را در این مسیر فعال کردیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور ذیل مجموعه‌های زیر نظر سازمان انرژی اتمی مسئول حفاظت از جان مردم در برابر اشعه‌ها بوده و در اقصی نقاط کشور این موضوع را دنبال می‌کند، گفت: وظیفه این مرکز نظارت است تا مردم از خطر اشعه و پرتو دور باشند و در این خصوص این موضوع در معادن به شکل اولی‌تر است.

وی ادامه داد: وظیفه سازمان انرژی اتمی است که روی این موضوع نظارت داشته باشد و کار بهره‌برداری و فرآوری اورانیوم را برای تولید کیک زرد در معادن کشور دنبال کند چون برای تولید برق در نیروگاه‌هایی که در حال ساخت داریم به آن نیاز است. ایران از نظر حجم ذخایر معدنی مواد پرتوزا دارای محدودیت است که با توجه به تحریم بودن و عدم فروش آن به ما، باید گرم به گرم مواد پرتوزا شناسایی و جمع آوری شوند.

این عضو کابینه دولت چهاردهم در ادامه با اشاره به رکوردشکنی نیروگاه بوشهر در این دوره از مدیریت سازمان انرژی اتمی، افزود: نیروگاه بوشهر سال گذشته بیش از ۷ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد و توانست از نظر ارزیابی‌ها در بحث راندمان و ایمنی با کسب صددرصد امتیازات، در بین هشت نیروگاه برتر اتمی جهان قرار گیرد.

وی ادامه داد: نیروگاهی که در این ۱۰ سال فعالیت خود توانسته با صرفه‌جویی‌هایی که در مصرف سوخت‌های فسیلی داشته با نرخ امروز دو برابر هزینه‌ای که برای آن شده است را جبران کند.

اسلامی با تاکید بر عدم انتشار گازهای آلاینده توسط نیروگاه اتمی بوشهر و اینکه راندمان نیروگاه اتمی بوشهر توجیه اقتصادی دارد تصریح کرد: در دهه های گذشته کار ساخت نیروگاه‌های اتمی دنبال نشد اما امروز کار ساخت نیروگاه‌ها را در شمال و جنوب کشور به شکل جدی دنبال می کنیم.

وی افزود: هم اکنون مطالعات میدانی، تفسیری، زمین شناسی و انتخاب زمین در دستور کار است که چیزی حدود ۲ سال طول می کشد چون به طور معمول ساخت یک نیروگاه اتمی بین ۵ تا ۷ سال طول می کشد.

اسلامی تصریح کرد: در این زمینه ساخت نیروگاه های ۳۰۰ مگاواتی تمام ایرانی در دستور کار قرار گرفته است و هم اکنون کارگاه‌های داخلی و کارخانجات کشورمان فعال هستند. این موضوعی بود که باعث شد که اخیراً اعلام کنند ایران از برنامه بلندپروازانه خود در صنعت هسته‌ای دست بردارد.

وی ادامه داد: این یعنی ما مسیر را درست رفته‌ایم و امروز دیگر از موضوع بمب دست کشیده و چون خودمان در حال ساخت نیروگاه هستیم، این مسائل را مطرح می‌کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از نشست خود با نمایندگان مجلس با اشاره به گام‌های بزرگ ایران در حوزه رادیوداروها و آب سنگین که کشورمان را جزو برترین‌های دنیا قرار داده است، گفت: در این دوره از فعالیت سازمان سعی شده است برای تقابل با سم‌پاشی و سیاه‌نمایی درخصوص صنعت هسته‌ای کشورمان، دیپلماسی علمی و فناوری را برای مقابله با تصویرسازی دشمنان دنبال کنیم.

وی افزود: در همین راستا این جریان در اجلاس اخیر آژانس بین‌المللی انرژی دنبال شد و علاوه بر برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای کشورمان، رویدادهای جانبی نیز به میزبانی ایران انجام گرفت. اتفاقی که باعث آغاز رفت و آمدهای ما با مراکز علمی دنیا شده و توانستیم پروژه‌های مشترکی با دیگر کشورها داشته باشیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت هسته‌ای برای حفظ نیروی انسانی خود و پرورش آن‌ها با توجه به گسترش این صنعت، نیاز به همراهی هرچه بیشتر مجلس را دارد، گفت: در بحث جهاد تبیین کارهای زیادی با توجه به سیاست «درهای باز و فناوری‌های باز» در فضای رسانه‌ای، مجازی و اطلاع‌رسانی انجام گرفته است. رویکردی که توانست بازدیدها از مراکز هسته‌ای ما را با رشد چشمگیری همراه سازد که با گذشته قابل مقایسه نیست.

وی در پایان گفت: در این مسیر نشان دادن نقش صنعت هسته‌ای در زندگی مردم به زبان طنز در سریال‌های تلویزیونی، ارتباط مستمر با دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان و همچنین گسترش دبیرستان‌های انرژی اتمی به ۲۰ مدرسه و توسعه آن‌ها با توجه به شهری که قرار است در آن نیروگاه ساخته شود، در دستور کار قرار گرفته است.

گفتنی است اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دوازدهم در حاشیه این دیدار از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور، راکتور تحقیقاتی تهران و آزمایشگاه رادیو داروها بازدید کردند و در جریان آخرین دستاوردهای فناورانه سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفتند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.