×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 15 خبر
نگاهی به رتبه‌های برتر بیمه پاسارگاد؛ اول، دوم، سوم و گاهی هم چهارم

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، گرچه تحلیل عملکرد یک شرکت بیمه را نمی توان تنها از صورت های مالی و یا شاخص های عددی آن سنجید، اما به هر حال برای یک ناظر بیرونی، راهی جز مراجعه به آمار و ارقام وجود ندارد. به عنوان مثال گرچه جدول توانگری مالی شرکت های بیمه نشان می دهد که اکنون همه آنها در سطح یک توانگری قرار دارند، اما واقعیت این است که این سطح برای همه شرکت هایی که نسبت توانگری آنها از ۱۰۰ بالاتر رفته است،  در نظر گرفته می شود، فارغ از این که این عدد، ۱۰۰ باشد یا ۱۰۰۰!

اکنون اما شاخص های مختلفی برای ارزیابی شرکت های بیمه وجود دارد که تجمیع آنها در کنار یکدیگر می تواند نگاهی کلان برای مخاطب شرکت ایجاد کند. مروری بر این شاخص ها درباره شرکت بیمه پاسارگاد نشان می دهد شرایط مطلوب این شرکت در بازار بیمه کشور، همچنان رو به رشد است.

توانگری مالی

آن طور که جدول بیمه مرکزی روایت می کند، نسبت توانگری مالی شرکت بیمه پاسارگاد در سال ۱۴۰۲ رقمی معادل ۲۹۶ درصد بوده است که سطح یک را نشان می دهد. با این حال، خود شرکت در صورت های مالی سه ماهه نخست امسالش نشان داده است که نسبت توانگری آن فراتر از این عدد و معادل ۳۲۰ درصد است.

سرمایه شرکت

بر اساس آمار رسمی موجود، اکنون پس از شرکت بیمه ایران که یک نهاد دولتی است، شرکت بیمه پاسارگاد بیشترین سرمایه ثبتی را دارد؛ به گونه ای که شرکت سوم، حتی پس از افزایش سرمایه سنگین اخیر نیز نتوانسته است خود را به شرکت بیمه پاسارگاد برساند. این شرکت که هم اکنون با سرمایه ۷۵ هزار میلیارد ریال فعالیت می کند، در میان شرکت های بیمه رتبه دوم و در میان شرکت های بخش خصوصی رتبه اول را از منظر این شاخص دارد.

شبکه فروش

بیمه پاسارگاد به لحاظ تعداد شعب رتبه سوم و به لحاظ تعداد نمایندگان رتبه اول بازار بیمه را در اختیار دارد. در پایان خرداد ماه امسال، این شرکت ۴۷ هزار و ۲۵۹ نماینده داشته و تعداد شعب آن ۹۳ واحد بوده است.

شکایات

اطلاعاتی که به تازگی درباره میزان شکایات مطرح شده از سوی بیمه گزاران علیه بیمه گران منتشر شده است نشان می دهد بیمه پاسارگاد در سه ماه نخست سال جاری تنها ۳۷ شکایت داشته است، این در حالی است که اعداد ۲۵۶ و ۱۸۱ نیز برای تعداد شکایات علیه برخی بیمه گران در این داده ها دیده می شود. با وجود این که این شرکت ۴٫۹۴ درصد سهم بازار را در اختیار دارد، اما سهم آن از کل شکایات ثبت شده ۲٫۷ درصد است و از این نظر، رتبه چهارم در میان ۲۸ شرکت بیمه را کسب کرده است.

عملیات مالی

عمکلرد سه ماهه نخست سال جاری بیمه پاسارگاد از رشد ۳۵ درصدی حق بیمه تولیدی نسبت به کل سال گذشته، رشد ۶۱ درصدی حق بیمه تولیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۷۵ درصد حق بیمه قبولی اتکایی و رشد ۱۳ درصدی سود خالص آن حکایت دارد. این شرکت که رتبه چهارم ظرفیت مجاز نگهداری ریسک میان شرکت های بیمه خصوصی را از آن خود کرده است، اما با یک نکته مبهم از سوی منتقدان مواجه است و آن هم تمرکز بیش از اندازه بر بیمه های زندگی است.

منتقدان چه می گویند؟

شرکت بیمه پاسارگاد گرچه یک بیمه گر جنرال است، اما شکی نیست که آن را می توان یک شرکت پیشتاز در فروش بیمه های زندگی دانست. عملکرد فصل اول امسال این شرکت از رشد ۲۲۴ درصدی حق بیمه تولیدی در رشته عمر حکایت دارد. بیش از ۹۳ درصد نمایندگان بیمه پاسارگاد، فروشندگان بیمه عمرند و حتی شرکت به منظور آموزش نمایندگان بیمه عمر، تشکیلاتی مستقل تحت عنوان سازمان فروش بیمه های عمر و تامین آتیه راه اندازی کرده است.

اکنون سوال این است که با وجود شرایط تورمی مزمن کشور ما، آیا استراتژی تمرکز بر فروش بیمه های عمر هنوز توجیه پذیر است؟ آیا بهتر نیست در شرایطی که تمایل مردم به بازخرید بیمه نامه های عمر افزایش یافته، شرکت بیمه پاسارگاد نیز ترکیب پرتفوی خود را اصلاح کند؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.