- ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
- کد خبر 1347289
به گزارش امتداد، دهمین نمایشگاه بازیهای رایانهای در مساحتی حدود دوهزار متر مربع با حضور بیش از ۳۰ بازیساز از امروز چهارشنبه ۱۷ بهمن در کانون پرورش فکری با حضور بازیسازان، سرمایه گذاران و مدیران فرهنگی و هنری آغاز به کار کرد و تا روز پنجشبنه ۱۸ بهمن ادامه دارد.
دهمین نمایشگاه بازیهای رایانهای متشکل از ۵۰ غرفه و بیش از ۳۰ بازیساز و ۱۵ ناشر، شرکت سرمایه گذار و تبلیغاتی است. در این دوره از نمایشگاه بازیسازان گردهم آمده اند تا به نوعی به معرفی بازیهای خود بپردازند.
سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهوارهای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، پاییزان، بنیسی، کندو و چندین استودیوی بازی سازی دیگر در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.
بازیگر سریال گاندو با «چاره» در نمایشگاه بازیهای رایانهای فجر حضور داشت
بخشی از نمایشگاه به غرفه «هدفمند بازی کن، حرفه ای بازی کن» اختصاص دارد که در این بخش بازدیدکنندگان میتوانند در آن به بازی بپردازند. یکی از نکات جالب این دوره از نمایشگاه حضور وحید رهبانی بازیگر سریال گاندو بود. او به واسطه تولید بازی «چاره» در نمایشگاه حضور داشت و نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود.
در بخش دیگری از نمایشگاه شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی هستیم که برخی از آنها به زبان فارسی و برخی هم به زبان انگلیسی مسلط هستند و از همین زبان مشترک با بازیسازان در حال مذاکره هستند. برخی دیگر از سرمایه گذاران خارجی به کمک مترجمان درحال گفتمان با غرفه داران و بازیسازان هستند تا اگر بازی موردنظرشان را جلب کرد، از آنها خریداری و یا حمایت کنند.
ناشر بین المللی بازی های موبایلی یکی از غرفه هایی بوده که در این دوره از نمایشگاه شلوغ است. نادعلی زاده مدیر استودیو تاد که در این غرفه و در کنار همکارانش است، به حمایت از بازیسازانی می پردازند که قصد دارند تا بازی های خود را در پلتفرم های خارجی و در سطح بین المللی معرفی کنند.
همچنین در میان بازدیدکنندگان داوران بخش سرمایه گذاری دهمین جشنواره بازی های رایانه ای دیده می شود که در حال صحبت با بازیسازان و راهنمایی به آنها هستند.
این دوره از نمایشگاه بازی های رایانه ای به شکلی منسجم و با طراحی مناسب درحال برگزاری است تا جایی که در چند نقطه از نمایشگاه غرفه پاسخگویی وجود داشت و بازدیدکنندگان پرسش های خود را از متصدی غرفه جویا می شدند.
دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر؛ فرصتی برای همافزایی است
محمدمهدی بهفرراد، مدیرعامل استودیو بازیسازی مدریک و یکی از داوران رویداد سرمایهگذاری دهمین جشنواره بازیهای رایانهای گفت: فارغ از حواشی جشنواره، ذات برگزاری یک رویداد و جمع شدن اهالی یک صنعت، منجر به همافزایی و ایجاد فرصت همکاریهای جدید و توسعه خواهد شد.
وی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره ملی بازیهای رایانهای که امسال با چنین ابعادی در حال برگزاری است، افزود: وجود چنین فرصتی، منجر به ملاقات همکاران و بررسی شرایط کاری جدید با یکدیگر و یافتن راهحلِ چالشها خواهد شد.
مدیرعامل استودیو بازیسازی مدریک با اشاره به تأثیر برپایی این جشنواره در بهبود صنعت بازی، گفت: اثر این رویدادها در صنایعی که نیرومحورند بسیار بالاتر از سایر صنایع است. باتوجه به اینکه صنعت بازی نیز دارای چنین ویژگی است، اینکه تیمهای قدیمیتر بتوانند با تیمهای جوان و خلاق آشنا شوند، پتانسیل نیروهای جدید را شناسایی کنند، روی آنها سرمایهگذاری کرده و تجارب انتقال پیدا کنند، بر توسعه صنعت بازی به شدت موثر خواهد بود.
وی در ادامه اصل رویکرد خود در داوری را بر اشراف مدیر تیم در ارائه خود دانست و گفت: اینکه آیا مدیر تیم به درستی توانسته خواسته مخاطب را به درستی تشخیص دهد، آیا تیم بازار را درک کرده و نحوه بازاریابی را میداند و همچنین میزان واقعبینی و شناخت درست حقایق در بازار بسیار مهم است.
بهفرراد در خصوص ارزیابی تیمهای سرمایهگذار بر بازیها گفت: آیندهدار بودن تیم، ایده درست و تحلیل مالی درست نسبت به برگشت درآمد دارد از مهمترین پارامترها برای سرمایهگذاران است.
متأسفانه دانش سرمایهگذاری محدودی وارد حوزه گیم شده است
همچنین محمدرضا قبادی داور دیگر دهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر با بیان اینکه جشنواره بازیهای رایانهای فجر تنها رویدادی است که فعالان این حوزه را دور هم جمع میکند، گفت: اما مهندسی این جنس رویدادها نیازمند بازنگری است و باید تمام ابعاد آن با دقت پیگیری شود. از دوستان برگزار کننده قدردانی میکنم اما باز هم جای کار بیشتر وجود دارد.
مدیرعامل استودیو بازیسازی «اینسایتد» با بیان اینکه بازیسازی در ایران هنوز به صنعت بزرگی تبدیل نشده است، گفت: کوچک بودن این صنعت باعث میشود سرمایهگذاران شناخت درستی از صنعت نداشته باشند و یا اگر هم شناختی دارند باز هم انتخاب کنند که جذب بازار خارج ایران شوند.
وی افزود: ارتباط جامعه بازیسازان با سایر بخشهای زیستبوم استارتآپی محدود است و متأسفانه دانش سرمایهگذاری محدودی وارد حوزه گیم شده است.
داور دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر درباره شاخصهای ارزیابی بازیها، خود: خود تیم مهمترین عنصر است که ببینیم تا چه اندازه از نظر ذهنی به هم نزدیک هستند و چقدر خلاقیت دارند. امروز ارائه بازیها صورت گرفت اما در ارزیابیهای دقیقتر باید ببینیم اعضای تیم به چه صورت کنار هم فعال هستند.
پتانسیلهای زیادی برای ارائه تجربهها و برگزاری کنفرانسها وجود دارد
امین شهیدی گفت: پتانسیل جشنواره ملی بازیهای رایانهای مشخص است؛ هرچند این امکان وجود داشت که بهتر برگزار شود، اما به طور کلی برگزاری چنین جشنوارهای برای زیستبوم بازی مفید است و امیدوارم در سالهای آتی بهتر برگزار شود.
وی با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای باید با اطلاعرسانی گستردهای صورت گیرد، گفت: اگر اطلاعرسانی زودتر اتفاق میافتاد، قطعا بخش نمایشگاهی وسیعتر برگزار میشد. در حوزه اطلاعرسانی پیشنهاد میکنم به جز ظرفیت رسانههای رسمی و خبرگزاریها از اینقلوئنسرهای بازی، یوتویبرها و سایر مبادی اطلاعرسانی نیز استفاده کنند.
شهیدی ادامه داد: پتانسیلهای زیادی برای ارائه تجربهها و برگزاری کنفرانسها وجود دارد. در این دوره در حد مناسبی از این ظرفیت استفاده شد، اما فکر میکنم این امکان وجود داشته باشد که بتوانیم بیشتر از این ظرفیت استفاده کنیم و هر فرد بسته به تخصص خود در یک نشست شرکت کند.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای کمک بسیار زیادی به صنعت بازیسازی میکند، افزود: حتی اگر تعدادی بازیساز کنار یکدیگر جمع شوند خیلی عالی است چه برسد به اینکه چنین رویدادی هم برگزار شود که در حاشیه آن علاوه بر تازه شدن دیدارها، گفت و گو، جذب سرمایهگذار، پنلهای آموزشی و… هم اتفاق میافتد.
شهیدی که در روز نخست جشنواره بازیهای رایانهای کنفرانسی پیرامون موضوع کسب وکار ارائه کرد، گفت: درباره بازار بازیسازی توضیحاتی ارائه کردم تا دید درستی به دور از نگاه مثبت با منفی افراطی نسبت به این حوزه شکل گیرد. تلاش کردم آمارهای موجود را به شکل مکتوب و مبتنی بر مدارک ارائه دهم تا با بینش دقیقی برای بازیساز شکل گیرد.
وی درباره سطح سؤالاتی که پس از کنفرانس مطرح شد، گفت: سؤالها متوسط رو به پایین بود و من خوشحالم که حتی کسانی که اطلاعات خیلی زیادی از این صنعت ندارند مخاطب این صحبتها بودند و آگاه شدند.
شهیدی در پایان گفت: جشنواره خیلی دوست داشتنی است اما تقاضا میکنم کاری پژوهشی در پایان این سه روز صورت گیرد که نکات خوب امسال را سال بعد تقویت کنیم و چالشها و مشکلات را هم کنار بگذاریم.
دورهمی اهالی صنعت در جشنواره بازیهای رایانهای فجر، ارزش بسیار بالاتری از جایزه دارد
حسن مهدیاصل مدیر استودیو سورنا گیمز گفت: مهمترین نکته جشنواره بازیهای رایانهای و رویدادهای مشابه این است که اهالی این زیستبوم میتوانند گردهم آیند و به انتقال تجربیات خود بپردازند. این فرایند در سایر کشورها با مقیاس بزرگتر و کیفیت بهتری انجام میشود و به نظر میرسد اگر ما هم سعی کنیم رویدادهای بیشتری پیرامون بازیهای رایانهای برگزار کنیم، سطح صنعت بازیسازی ایران هم به واسطه اطلاعات و تجربیاتی که در این نشستها منتقل میشود افزایش یابد.
وی افزود: در این شرایط دیگر حتی اگر سرمایهگذار هم حضور نداشته باشد، مهم نیست چراکه به واسطه انتقال تجربه توانستیم سبب ارتقای سطح این صنعت شویم.
این بازیساز با تأکید بر اینکه موفقیت یا شکست هر بازیساز مرتبط با کل صنعت بازیسازی است، گفت: هرچه تعداد شکستهای بازیسازان افزایش یابد بر نمودار کلی هم باعث افت صنعت میشود و برعکس هرچه موفقیتها بیشتر باشد، تمام زیستبوم رشد میکند و پولساز میشود. فرقی نمیکند چه کسی موفق شود چراکه هرکدام به اصلاح مسیر کمک کردهایم.
وی ادامه داد: در واقع انتقال تجربه کمک میکند تا تیمی که میخواهد کار خود را شروع کند زودتر متوجه اشتباه یا خطای محاسباتی، فنی و… شده و بازی بهتری ارائه دهد.
این بازیساز در ادامه به طرح پیشنهادی پرداخت و گفت: باید رویدادهای اینچنینی را بیشتر برگزار کنیم و البته این موضوع هم مستلزم این است که محل برگزاری با دقت بهتری انتخاب شود.
وی با تأکید بر اینکه صنعت بازیسازی محدودیتپذیر نیست، ادامه داد: تصور میکنم بهتر باشد چنین رویدادی در فضای غیردولتی برگزار شود تا بازیسازان بدون محدودیت حاضر شوند.
مهدیاصل درباره سرفصلهای کنفرانسها و پنلهایی که در جریان دهمین جشنواره بازیهای رایانهای ارائه میشود، اظهار کرد: پیشنهاد من این است که تنوع سرفصلها برای سالهای آتی افزایش یابد.
این بازیساز در خصوص بازیسازان جوانی که وارد این حوزه شدهاند، گفت:۸۰ درصد سوالهایی که بازیسازان جوان در مواجهه با ما میپرسند بر اساس رویاها و تصوراتی است که این دوستان درباره صنعت دارند. این موضوع به خودی خود بد نیست چراکه همه ما این دوره را تجربه کردیم. ولی اگر کسی به آنها واقعیت را نگوید و رویا را توهمآمیز پیش ببرند با یک شکست مطلق روبرو میشوند؛ بنابراین این رویداد فرصتی هم فراهم کرده است تا بازیساز این نسل مشابه نسل بنده که به سختی منابع و اطالاعات را جست و جو میکردیم، نباشد.جایزه یک بهانه است؛ به نظر بنده این دورهمی ارزش بسیار بالاتری از جایزه دارد.
هدف «کندو» هویت سازی از طریق بازی است
جواد کریمی مسئول غرفه استودیو بازی سازی کندو در دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر گفت: ما در استودیو بازیسازی کندو به بازی به عنوان بازی نگاه نمیکنیم. قائل هستیم بازی، رسانه جدید برای نسل نوست.
وی ادامه داد: زمانی رسانه شعر سینما، کتاب و تئاتر بوده است. در حال حاضر رسانه، بازی است. بر این اساس در شرایط و زمانه فعلی باید با زبان بازی حرفها و پیامها را به مخاطبان منتقل کرد.
مسئول غرفه استودیو بازی سازی کندو هدف از فعالیتها را ایجاد بسترهای نوآورانه برای هویت سازی و انتقال محتوای ارزشمند از طریق طراحی و اجرای بازیها با تمرکز بر تعامل روایت و تجربه آموزی ذکر کرد.
وی افزود: ما در کندو به دنبال آن هستیم که با ارائه الگوهای جدید و موثر در حوزه سرگرمی و آموزش مسیر تحولی در نگاه به بازی به عنوان ابزار تربیتی و فرهنگی ایجاد کنیم .
کریمی گفت: در کندو تلاش می کنیم با طراحی بازیهای متناسب با مفاهیم فرهنگی ،تاریخی و دینی زمینهای برای ایجاد تجربههای معنادار و تاثیرگذار برای مخاطبان فراهم شود.
وی افزود: کندو قصد دارد رویکردی نوین ارائه دهد که فراتر از سرگرمی صرف باشد و به آموزش، هویت سازی و آگاهی بخشی بپردازد. بر این اساس بازی در کندو به عنوان ابزاری برای انتقال محتوا و بستری برای تجربه مفاهیم عمیق تاریخی فرهنگی و دینی در نظر گرفته شده است.
مسئول غرفه استودیو بازی سازی کندو گفت: دید ما در عرصه بازیسازی این است که بازی را رسانهای تاثیرگذاری برای مخاطب میدانیم. در این غرفه کاری که ارائه میدهیم این است که بازیهای غیر رایانهای را ارائه میکنیم؛ مانند پروندههای معمایی، طلسم، پرونده همسایه، خزینه و سیم چین.
وی افزود: هدف ما این بود که پتانسیلهای فضای بازیهای غیردیجیتال و دیجیتال را با هم تجمیع کنیم. بازیهای دیجیتال شاید به تنهایی نتوانند فضایی که برای تاثیرگذاری روی مخاطب هست را پوشش دهند.
کریمی گفت: باید یک سری منابع برای بازیهای دیجیتال ایجاد شود که مخاطبان آن فضا و داستان را در زندگی خود بیاورند و درک کنند مانند بازیهای محیطی. به هر حال ترکیب بازیهای دیجیتال و غیر دیجیتال یک فضای جدید برای مخاطبان باز میکند.
وی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ به طور متمرکز کار میکنیم، گفت: سه سال است که تحت عنوان استودیو بازیسازی کندو در تهران به فعالیت میپردازیم.
کریمی درباره برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای فجر افزود: این جشنواره به نظر من عالی است. کنشگران اصلی این حوزه به بهانه جشنواره گرد هم میآیند و یک فضای اشتراکی به وجود میآید که میتوانیم تشریک مساعی کنیم و این بسیار خوب است.
مسئول غرفه استودیو بازیسازی کندو فضای جشنواره بازیهای رایانه ای را سازنده دانست و گفت: امسال اولین سالی است که در جشنواره بازیهای رایانهای فجر شرکت میکنیم و امیدوارم تجربه خوبی برایمان رقم بخورد.
خلأ جدی در وضعیت نشر بازیهای دیجیتال وجود دارد
محمدرضا پژوهنده یکی از داوران دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر درباره روند ارائه بازیسازان منتخب در بخش سکوی پرش غزال دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر، گفت: توان فنی تیمهای بازیساز نسبت به سالهای قبل به خوبی افزایش یافته است و این نشان میدهد که از لحاظ فنی و تولید محصول رشد خیلی خوبی داشتیم.
وی از وضعیت نشر بازیهای دیجیتال به عنوان یک خلأ یاد کرد و ادامه داد: در واقع تجاریسازی بازیها با مشکلاتی روبرو است، سرمایهگذار برای اعتماد و ارائه سرمایه به این موضوع توجه میکند که آیا تیم علاوه بر تولید بازی، توان نشر آن را هم دارد تا با جذب کاربر به درآمد برسد؟ متاسفانه در این بخش هنوز هم نیاز است که کارهایی انجام شود تا شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.
مدیر توسعه و سرمایهگذاری صندوق پژوهش و فناوری گیلان، ادامه داد: شخصا از ۱۰ بازی ارائه شده در بخش سکوی پرش غزال دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر تعداد ۴ ارائه را برای مذاکره با سرمایهگذار مناسب دیدم و فکر میکنم دو تیم هم کاملا مناسب سرمایهگذاری هستند. تصور میکنم خروجی رویداد یک سرمایهگذاری مطلوب خواهد بود.
وی درباره معیارهای داوری بخش سکوی پرش غزال گفت: سرمایهگذار در این بخش از جنس VC است که پول را در اختیار قرار دهد و سهام کسب و کار را بگیرد؛ بنابراین اولین نکتهای که به آن توجه میکند تیم کسب و کار است که تا چه اندازه مهارتهای مکمل دارند و آیا همان اندازه که در برنامهنویسی و طراحی قوی هستند، آیا به بعد مارکتینگ کار هم فکر میکنند و تاکنون چقدر تجربیات موفق داشتند؟ وقتی این موارد کنار هم قرار میگیرند، مرحله بعد موارد تخصصی مانند ارزشگذاری صحیح، درصد سهامی که ارائه میشود و… است.
پژوهنده گفت: قطعا یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در سالهای بعد توجه بهتری به آنها شود، ارزشگذاری بازیهاست تا ارائههایشان با یک ارزشگذاری بد زیر سوال نرود.
وی یکی از عوامل ایجاد موفقیت در برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای فجر را تبلیغات مناسب دانست و گفت: باید نشان دهیم جشنواره بازیهای رایانهای یک جشنواره بزرگ است که منجر به شناخت بیشتر افراد اهالی این زیستبوم میشود و در نهایت امکان جذب سرمایهگذار از این بستر وجود دارد.
پژوهنده ادامه داد: از نظر من در این دوره نسبت به دوره قبل، شاهد حضور تیمهای بازیساز قویتری هستیم و این نشان میدهد تجربه سال قبل باعث ترغیب حضور بازیسازان بیشتری شده است.
https://emtedadnews.com/?p=1347289