×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
قاضی زاده: ناترازی بانک‌ها ناشی از اعطای تسهیلات قرض الحسنه نیست

به گزارش امتداد، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» در پاسخ به سوالی درباره مشارکت اقتصادی بانوان اظهار داشت: خانم‌ها بعد از انقلاب به سرعت رشد کردند؛ نرخ باسوادی زنان به ۹۳ درصد رسیده است همچنین نرخ تحصیلات دانشگاهی نیز از چهار و نیم درصد به حدود ۵۰ درصد رسیده است؛ در حالی که میزان مشارکت اقتصادی بانوان تنها ۱۵ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مولفه‌های جهانی خانه داری را به عنوان شغل در نظر نمی‌گیرند که با فرهنگ ما کمی متفاوت است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه خانه‌داری باید به عنوان یک شغل تلقی شود، افزود: از خانم‌های خانه‌دار باید پشتیبانی شود همچنین باید از ظرفیت اقتصادی آنها نیز استفاده کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای ازدواج جوانان از سوی شما وعده وام یک میلیارد تومانی داده شده است چگونه می‌خواهید با توجه به ناترازی بانک‌ها این وعده را محقق کنید افزود: متاسفانه اکنون ۱۱ تا ۱۳ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم که امکان ازدواج به راحتی برای آنها فراهم نیست زیرا در نظرسنجی‌هایی که در کشور ما انجام شده است بین ۹۳ تا ۹۵ درصد از جوانان تمایل تشکیل به خانواده دارند؛ بنابراین ازدواج نکردن جوانان به معنای عدم تمایل به ازدواج نیست بلکه امکان آن را ندارند.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: در این میان دولت وظیفه دارد شرایطی را فراهم کند تا ازدواج اتفاق بیفتد لازمه آن این است که موانع را برطرف کند از جمله این موانع تسهیلات طولانی مدت است همچنین موضوع سربازی است که متاسفانه مانع ازدواج شده است.

وی موضوع مسکن را مانع دیگری برای ازدواج برشمرد و در این باره توضیح داد: اشتغال و خرید جهیزیه نیز از دیگر موانع ازدواج به شمار می‌آید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وجود ۳ میلیون سرباز فراری در کشور افزود: اکنون بسیاری از جوانان برای فرار از رفتن به سربازی تحصیلات خود را طولانی می‌کنند و این در حالیست که باید کل این فرایند حل و فصل شود که در این زمینه یک بسته تشویقی از سوی دولت در نظر گرفته شده است تا جوانان تمایل به تشکیل خانواده داشته باشند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به طراحی کارت خانواده ایرانی اظهار داشت: در این طرح به هر زوج جوان که ازدواج کنند، یک میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اعطا می‌شود.

هر خانواده ایرانی می‌تواند میزان یک میلیارد تومان تسهیلات خود را برای اشتغال، جهیزیه، مسکن (اعم از ساخت خرید یا ودیعه مسکن) و یا به صورت اعتبار برای انتقال به کارفرما هزینه کند

وی خاطرنشان کرد: دولت خانواده همه اهتمام خود را برای خانواده‌های ایرانی می‌گذارد و هر خانواده ایرانی می‌تواند میزان یک میلیارد تومان تسهیلات خود را برای اشتغال، جهیزیه، مسکن (اعم از ساخت خرید یا ودیعه مسکن) و یا به صورت اعتبار برای انتقال به کارفرما هزینه کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ناترازی بانک‌ها ناشی از اعطای تسهیلات قرض الحسنه نیست بلکه ناشی از دو چیز است؛ یکی اینکه صاحبان سرمایه سهام خود را افزایش نمی‌دهند و از محل پول مردم تسهیلات پرداخت می‌کنند و دیگری مربوط به تسهیلاتی است که به شرکت‌های خود اعطا می‌کنند بنابراین ارتباطی با تسهیلات قرض الحسنه ندارد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به وقوع ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ازدواج در سال، افزود: این ظرفیت وجود دارد که میزان ازدواج‌ها تا یک میلیون و پانصد هزار ازدواج در سال برسد و اکنون نیز منابع لازم برای اجرای این طرح فراهم است.

وی در پاسخ به اینکه آیا محدودیت سنی برای بهره‌مندی از تسهیلات یک میلیارد تومانی ازدواج در نظر گرفته شده است، گفت: این تسهیلات محدوده سنی ندارد اما به افرادی که برای نخستین بار ازدواج می‌کنند تعلق می‌گیرد.

مشاورین رئیس دولت نهم و دهم هم با شما همراهی می‌کنند؟

بله، با من همراهی دارند.

آنچه که من می‌خوانم عین سؤالات مردم است، ممکن است در بعضی فعل و فاعل‌ها و واژه‌ها نسبت وجود نداشته باشد. منتها پیام مردم را به صورت کامل باید بخوانم. سؤال اول این است؛ شما برای ازدواج جوانان، وعده وام یک میلیاردی دادید، چگونه با توجه به ناترازی بانک‌ها، این وام پرداخت می‌شود؟

ما متأسفانه الان یازده تا ۱۳ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم که امکان ازدواج به راحتی برای آنها فراهم نیست، چون در نظرسنجی‌هایی که در کشور انجام شده است، بین ۹۳ تا ۹۵ درصد تمایل به تشکیل خانواده وجود دارد، هم در دختران و هم در پسران ما، بنابراین ناشی از این نیست که افراد نمی‌خواهند ازدواج کنند، بلکه امکانش نیست، دولت هم وظیفه دارد تسهیلاتی فراهم کند برای اینکه این ازدواج اتفاق بیفتد. لازمه آن این است که موانع را از بین ببرد. یکی از موانع مثلاً تحصیلات طولانی است که مفصلاً در موردش صحبت کردم، موضوع سربازی است که متأسفانه مانع ازدواج است، مسکن، شغل، جهیزیه و از این جنبه‌ها با توجه به اینکه طبقه متوسط در کشور ما گسترده است یا کسانی که نیاز به کمک دارند، یک مقدار مشکل وجود دارد. ما الان سه میلیون نفر فقط مثلاً سرباز فراری داریم که یا بچه‌های ما می‌روند تحصیلات خود را طولانی می‌کنند برای اینکه سربازی نروند. باید تمام این بسته، حل و فصل شود. ما به صورت بسته تشویقی. ما یک اعتباری دیدیم، تحت عنوان کارت خانواده جوان ایرانی که هر زوج جوانی که ازدواج کردند، یک میلیارد تومان ما به آنها تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا می‌کنیم.

به هر دو یک میلیارد یا نفری یک میلیارد تومان؟

به خانواده؛ یک میلیارد تومان اعطا می‌کنیم، این یک میلیارد تومان را می‌توانند، اختیار با خودشان است. الان ما وام ازدواج جدا می‌دهیم، وام مسکن جدا می‌دهیم، وام اشتغال جدا می‌دهیم، این یک میلیارد تومان می‌گوییم شما پیش دولت جمهوری اسلامی، دولت مردم- دولت خانواده، ما، چون دولت خانواده هستیم، همه حرف‌های ما بر اساس ایجاد خانواده و تحت ید خانواده است. می‌توانید برای ازدواج، خرید جهیزیه، اشتغال یا خود اشتغالی استفاده کنید یا اعتبارتان را منتقل کنید به یک کارفرمایی، برای جوان این خانواده شغل ایجاد کند، به آن پرداخت شود، یا برای مسکن؛ اعم از ساخت، خرید یا ودیعه مسکن. اینکه می‌فرمایند منابعش نیست. ناترازی بانک‌ها ناشی از این تسهیلات قرض‌الحسنه نیست. ناترازی بانک‌ها ناشی از دو چیز است؛ یکی اینکه صاحبان سرمایه سهام‌شان را افزایش نمی‌دهند، سرمایه خود را افزایش نمی‌دهند به عبارت بهتر و از محل پول مردم تسهیلات پرداخت می‌کنند، یکی تسهیلاتی که به خودشان و شرکت‌های خود می‌دهند. ناترازی بانک‌ها از تسهیلات معوق در این حوزه است، ربطی به تسهیلات قرض‌الحسنه ندارد که ما برای جلوگیری از تورم، یعنی بسته تورم ما، روی آنجا ایستادیم تا آن را اصلاح کنیم.

یعنی اعتبارش در نظر گرفته شده؟ شرایط آن فراهم است.

بله. ما الان ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ازدواج در سال داریم. ما تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار ازدواج، الان منابع آن را داریم برای اینکه این طرح را بتوانیم انجام دهیم.

محدوده سنی در نظر گرفتید برای کسانی که از این فرصت استفاده کنند؟

نه، محدوده سنی ندارد، ولی آنهایی که ازدواج اول‌شان است.

ازدواج اول؛ منتها محدوده سنی ندارد؟

نخیر، البته بیشتر آنهایی که مجرد هستند جوانان زیر ۳۰ سال هستند.

شما در دولت سیزدهم ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران را به عهده داشتید، احتمالاً در مجموعه خانواده‌هایی که تحت پوشش بنیاد شهید هستند، هستند جوانانی که ازدواج نکرده بودند و همین شرایطی که توضیح دادید را داشتند، آیا این اقدام را برای این جوانان داشتید در آنجا، تجربه کردید تا حالا برای کل جوانان بخواهید در صورت پیروزی انجام دهید؟

ما آنجا عناوین قانونی مختلفی داشتیم، مثل هدیه ازدواج، مدت‌ها معوق بود، ما پرداخت کردیم. تسهیلات ازدواج ما…،

چقدر بود؟

هدیه ازدواج‌مان یک عددی نزدیک ۲۰ میلیون تومان است، خیلی عدد…، ولی تسهیلات ازدواج ما دو برابر تسهیلات ازدواج جاری و رایج بود که به بقیه داده می‌شد. ما تقریباً می‌شود گفت که پشت خطی برای مواردی که از این دست داشتیم، در این حداقل دو سال و نیم با کمکی که از دولت و مجلس گرفتیم، نداشتیم.

منظورم این است که چنین کارتی را ایجاد کردید در آنجا که بعد الان بخواهید سراسری کنید؟

چون منابع آن در اختیار بانک مرکزی است.

نه بحث منابع را ندارم، تجربه کاری منظورم است.

عرض می‌کنم، آن کاری که منابعی که در اختیار خودمان بود، انجام دادیم. اما اینکه عرض می‌کنم، شما باید رئیس جمهور بشوی تا بتوانی آن را انجام دهی، چون باید کسی باشد که بخشنامه‌های بانک مرکزی را متناسب با این تغییر دهد، ولی با آن منابعی که در اختیار خودمان بود، در حدودی که بنیاد می‌خواست اقدام کند، اقدام شد.

پرسیدند که شما وعده تک نرخی شدن تورم را طبق برنامه هفتم دادید، چگونه با کسری بودجه و نرخ بالای نقدینگی می‌خواهید تورم را کاهش دهید؟

اولاً که این قانون برنامه هفتم است، باید حتماً تک نرخی شود، راهکارهای آن هم؛ تورم تنها موضوعی است که تمام کارشناسان اقتصادی جهان برای آن راهکار پیدا کردند، یعنی چیزی نیست که گم باشد، تمام کشورهای همسایه ما هم که عمدتاً به جز ترکیه که خیلی وحشتناک است اوضاعش، بقیه تورم‌های تک رقمی دارند، پس راه‌حل‌های آن کاملاً شناخته شده است، ما باید موتور تولید تورم را خاموش کنیم که یکی انضباط بخشی به وضعیت بودجه دولت است؛ اعم از بودجه و عملیات مالی دولت، یکی هم کسری بودجه واقعی در دولت وجود نداشته باشد، یکی هم باید نظام بانکی را منضبط کنیم. هر دو را هم باید از خود دولت شروع کنیم. ما الان یک سری تسهیلات تکلیفی به عهده بانک‌ها می‌گذاریم؛ فوق طاقت آنها، می‌آییم قانونش هم می‌کنیم، این اشکال است. یعنی باید بانک مرکزی که قانون بانک مرکزی اخیراً یک استقلالی داده، بتواند با منابع خود بازی کند و آن را مدیریت کند و در جای درست قرار بدهد و ازجمله ما تسهیلات را به افراد مرتبط را به ذینفع رابط در نظام بانکی می‌کنند، حتماً باید مهار کنیم و بانک‌ها را حتماً باید از بنگاه‌داری خارج کنیم. الان بانک‌های ما متأسفانه دارند به نورچشمی‌های خود تسهیلات می‌دهند. یک نظام متمرکز کنترل باید وجود داشته باشد که به هر کسی این تسهیلات آن طور که دلشان می‌خواهد نداشته باشند. یک مقداری هم از ریسک باید به سهامداران منتقل شود. ما الان در خود بنیاد شهید که بانک دی در اختیار ماست، ما افزایش سرمایه دادیم به عنوان سهامدار، یعنی سعی کردیم کفایت سرمایه را در بانک افزایش دهیم و بانکی که در شرف انحلال بود، از شرف انحلال بودن خارج کنیم، نهایتاً هم مسأله انتظار تورمی یا لنگر اسمی تورم که بیشتر روی نرخ ارز و دلار است، این را باید منتقل کنیم به ریال. چطور باید این کار را کنیم؟ باید ارزش ریال را با از بین بردن ذهنیت مردم که تغییرات نرخ ارز می‌تواند روی کالاها اثر بگذارد، از بین ببریم. مثلاً واردات خودرو، واردات لوازم خانگی، امثال اینها را در حدی که کنترل کند قیمت‌های بازار را باید اجازه دهیم تا جابه‌جایی نرخ ارز روی قیمت اینها اثر نگذارد. مدتی که این بگذرد، طبیعتاً مردم دیگر حساس نخواهند بود روی جابه‌جایی نرخ ارز.

مواردی که اشاره کردید که در حوزه بانکی باید اتفاق بیفتد تا تک نرخی شدن تورم را شاهد باشیم طبق برنامه، مثالی که زدید، در بانکی که تحت هدایت بنیاد شهید است، در این چند سال این اتفاقات در همین بانک کامل افتاده است، یعنی به خروج از بنگاهداری و سایر موارد، همه اینها اتفاق افتاده است؟

بله، املاکش را واگذار کرده است، البته تعداد زیادی پرونده در دستگاه قضایی دارد که امیدواریم زودتر رسیدگی شود. دارایی‌هایش را منتقل کرده، به اضافه اینکه بانک مرکزی هم موفق شده رشد نقدینگی را به زیر ۳۰ درصد برساند. هنوز کافی نیست، ما به ۲۵ درصد هم دارد بانک مرکزی ما در دوره شهید رئیسی نزدیک می‌شود، باید این کاهش بیشتر اتفاق بیفتد، چرا به تدریج انجام می‌دهیم؟ چون رکود هم نمی‌خواهیم اتفاق بیفتد، یعنی بالأخره این شیب اش باید بین نقدینگی و رشد اقتصادی؛ یک ارتباط مؤثر وجود داشته باشد، یعنی نقدینگی باید بتواند رشد اقتصادی را پشتیبانی کند، یعنی به همان اندازه باید تولید شود و با سیاست‌هایی که بانک مرکزی می‌گذارد، در مسیر رشد اقتصادی اتفاق بیفتد.

اثر این اقدام و برنامه‌های شما در طول برنامه می‌شود دید یا پایان برنامه؛ محسوس خواهد بود؟

پیش بینی ما این است که با همین کاری که شروع شده، دو سال است در دولت شهید رئیسی، ما تا چهار سال آینده، یعنی یک سال مانده به پایان برنامه هفتم، چون برنامه پنج ساله است، اگر تمدید نشود، پنج ساله است، ما ان‌شاءالله به یک عدد شش تا هفت درصد، نرخ تورم می‌رسد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.