×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نرخ رکود از ۳۹ درصد به زیر ۳۰ درصد رسیده است

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار امتداد نیوز در رابطه با دستاورد حاصل شده در حوزه کنترل متغیرهای پولی و سیاست هایی که بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست‌گذار پولی کشور در این دوره اظهار کرد: در بانک مرکزی می‌توانیم با روش‌های مختلفی به مدیریت کلان ورود کنیم که سیاست ما این بود که در ابتدای سال اهداف نقدینگی را اعلام کنیم و یک مصالحه منطقی بین نقدینگی و رشد ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: این مصالحه به این معنا بود که هر کجا که رشد ناشی از سیاست‌های ما دچار مشکل می‌شود، آن بخش را تقویت کنیم که این هم باید با یک سری سیاست‌های کنترلی مستمر و مصلحت‌اندیشانه‌که مبتنی بر اهداف مقرراتی بانک مرکزی صورت می‌گیرد، انجام شود.

رییس کل بانک مرکزی بیان کرد: به همین دلیل رصد ما لحظه به لحظه است و ما در هر لحظه رصد می‌کنیم که آیا در مسیر رسیدن به اهدافمان هستیم یا خیر. به عنوان مثال ؛ ما در اسفند ماه سال قبل به این نتیجه رسیدیم که داریم از نرخ هدف رشد ۲۵ درصد نقدینگی منحرف می‌شویم و رشد نقدینگی دارد افزایش پیدا می‌کند و ممکن است به کانال ۲۷ و ۲۸ درصد برسد؛ لذا چند سیاست پولی را در همان ماه اجرا کردیم و توانستیم ۲۴.۳ درصد را حفظ کنیم. ما در عین حال نگران متغیرهای واقعی هم بودیم که خوشبختانه، این متغیرها مسیر خودش را ادامه داد.

فرزین در ادامه گفت: در سال جاری، حدود یک ماه پیش نرخ رکود در بازار ۳۹ درصد رسیده بود و ما متوجه شدیم که این نرخ درحال افزایش است؛ لذا بلافاصله به بازار ورود کردیم و با ورودمان به بازار توانستیم  نرخ رکود را به زیر ۳۰ درصد برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اهمیت سیاست‌گذاری در بانک مرکزی این است که سیاست‌گذاری به گونه‌ای باشد که بانک مرکزی بر اوضاع مسلط شود، اوضاع را به خوبی پایش کند تا در موقع اعمال این سیاست‌ها بتوانیم با قدرت وارد بازار شویم. ما در بازارهای مختلف روش‌مان این بوده که این عمل محقق شود که خوشبختانه تا الان توانستیم به چیزی که وعده داده بودیم عمل کنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.