×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
بانک ملت پیشتاز حمایت از حوزه انرژی کشور

به گزارش خبرنگار
اقتصادی
امتداد نیوز

، از زمان شروع انقلاب صنعتی، توجه جهان به حوزه انرژی و به‌ویژه نفت و گاز معطوف شده و تکیه بر این دو منبع خدادادی، اگرچه نسبت به دو قرن پیش کمر‌نگ‌تر شده، اما هنوز هم جهان در بخش‌های گوناگون به نفت و گاز وابسته است.

در این میان، کشور ما نیز با رتبه نخست جهان از نظر دارا بودن منابع نفت و گاز، فعالیت‌های بسیاری را در این حوزه انجام داده که دامنه این فعالیت‌ها در سال‌های اخیر علاوه بر توسعه برداشت و تولید ارزش‌افزوده از نفت و گاز به حوزه نیروگاهی، پالایشگاهی و انرژی‌های تجدیدپذیر نیز کشیده شده است.

بانک‌ها به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور، یکی از بازوهای اصلی کشور در توسعه فعالیت‌های حوزه انرژی به‌شمار می‌روند. بانک‌ها به‌عنوان واسطه‌های مالی، نقش مهمی در تامین مالی پروژه‌های انرژی ایفا می‌کنند که در این میان، نقش برخی از آنها به‌ویژه بانک ملت در این حوزه بسیار پررنگ بوده است.

بانک ملت با رویکردی که از حدود 11 سال قبل اتخاذ کرده، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایران، در حوزه انرژی فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد که  این فعالیت‌ها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

 

 تامین مالی پروژه‌های انرژی 

تامین مالی طرح‌های نفت و گاز: بانک ملت سابقه طولانی در تامین مالی طرح‌های مختلف در بخش نفت و گاز دارد. این بانک از طریق ارائه انواع تسهیلات به شرکت‌های دولتی و خصوصی، به احداث و توسعه میادین نفتی، پالایشگاه‌ها، خطوط لوله و سایر تاسیسات مرتبط کمک کرده است.

به عنوان مثال، این بانک تا سال 1398، افزون بر  ۵ میلیارد یورو جهت پروژه‌های شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش  فرآورده‌های نفتی ایران پرداخت کرده که بخشی از این مبلغ برای توسعه فازهای ۱۱ تا ۲۴ میدان گازی پارس جنوبی هزینه شده است.  نقش بانک ملت در راه‌اندازی پتروپالایشگاه بیدبلند و پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس و حمایت و سرمایه‌گذاری از طرح‌های جدید حوزه‌های پتروشیمی از دیگر فعالیت‌های بانک ملت در زمینه حمایت از صنعت نفت و گاز کشور بوده است.

تامین مالی پروژه‌های نیرو: بانک ملت همچنین در تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی، اعم از نیروگاه‌های حرارتی، آبی و تجدیدپذیر، فعال بوده است. این بانک از طریق ارائه تسهیلات به سازندگان نیروگاه‌ها و شرکت‌های برق، به افزایش ظرفیت تولید برق کشور کمک کرده است.

تامین مالی پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر: با توجه به محدود بودن منابع نفت و گاز، جهان امروزه به سمت استفاده از  انرژی‌های تجدیدپذیر گام برداشته که بانک ملت هم از این غافله عقب نمانده و در سال‌های اخیر به تامین مالی این نوع پروژه‌ها نیز توجه ویژه‌ای داشته است. این بانک از طریق ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران در زمینه احداث نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و زمین‌گرمایی، به توسعه این منابع پاک در کشور کمک کرده است.

 

ارائه خدمات بانکی به فعالان حوزه انرژی 

ارائه خدمات به شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز: بانک ملت طیف گسترده‌ای از خدمات بانکی را به شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز ارائه می‌دهد. این خدمات شامل صدور ضمانت‌نامه، گشایش اعتبار، حواله‌جات ارزی و ریالی، و سایر خدمات بانکی موردنیاز این شرکت‌ها می‌شود.

ارائه خدمات به شرکت‌های فعال در حوزه نیرو: بانک ملت همچنین خدمات بانکی متنوعی را به شرکت‌های فعال در حوزه نیرو ارائه می‌دهد. این خدمات شامل صدور ضمانت‌نامه برای پروژه‌های نیروگاهی، تامین مالی پیمانکاران پروژه‌های نیرو و ارائه خدمات ارزی به شرکت‌های برق می‌شود.

ارائه خدمات به مردم: بانک ملت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود، خدمات بانکی مختلفی را به مردم در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی ارائه می‌دهد. این خدمات شامل ارائه وام برای خرید لوازم خانگی کم‌مصرف، صدور کارت‌های انرژی و ارائه مشاوره در زمینه مدیریت مصرف انرژی می‌شود.

3. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه انرژی: تحریم‌های ظالمانه خارجی که به‌ویژه در حوزه فناوری‌های مربوط به انرژی همواره مشهود بوده، باعث شده نقش دانش‌بنیان‌ها در این حوزه بیش از پیش قابل‌لمس باشد. در همین راستا، بانک ملت با ارائه تسهیلات و سایر خدمات بانکی به‌منظور حمایت از نوآوری و فناوری، همواره حامی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه انرژی بوده است.

اگرچه چالش‌هایی ازجمله ریسک بالای پروژه‌های انرژی، نیاز به منابع مالی زیاد و پیچیدگی‌های قانون و مقررات در مسیر فعالیت‌ بانک‌ها در حوزه انرژی همواره وجود داشته و دارد، اما حمایت بانک ملت از این حوزه همچنان ادامه داشته که این حمایت سبب توسعه و رونق بخش انرژی، ایجاد اشتغال مولد، رشد اقتصادی کشور و تنوع‌بخشی به سبد دارایی‌های بانک شده است.

مجموع این فعالیت‌ها، بانک ملت را به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک حامی حوزه انرژی در کشور معرفی کرده است. نقش‌آفرینی این بانک در حوزه انرژی همچنان ادامه دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.