×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25 خبر
سفر لحظه آخری رئیس پژوهشکده بیمه به ترکیه

به گزارش پایگاه خبری امتداد  از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، دکتر عسگری با قدردانی از میزبانی صمیمانه مدیران ارشد شرکت بیمه مشارکتی و شرکت بیمه زندگی مشارکتی ترکیه، به معرفی پژوهشکده بیمه به عنوان تنها مرکز آموزش و پژوهش بیمه در ایران، مرجع رسمی برگزاری آزمون‌های تخصصی بیمه و مسئول تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه پرداخت و تصریح کرد؛ در راستای سیاستهای اقتصادی دولت سیزدهم و تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص توسعه تعاملات بین‌المللی از طریق دیپلماسی علمی، برگزاری نشست‌های کاری با دانشگاه‌ها و موسسات بین‌المللی فعال در زمینه بیمه و تکافل به منظور انتقال تجارب به صنعت بیمه ایران، در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است. بر این اساس و با هدف خنثی نمودن آثار تحریم‌ها از طریق ایجاد ارتباط علمی و حرفه‌ای با مؤسسات علمی و پژوهشی کشورهای مسلمان، برنامه‌های عملیاتی پژوهشکده بیمه حول محور برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، طراحی و تدوین و اقدامات راهبردی در جهت «تقویت و توسعه ابعاد علمی صنعت بیمه و گسترش روابط بین‌الملل» در حال انجام می‌باشد.
رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به تأکید رئیس جمهور فقید بر اجرای تکافل در ایران خاطرنشان کرد؛ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۶۳ و در زمان تبعید در بورسای ترکیه در کتاب تحریرالوسیله به موضوع تکافل تحت عنوان تضامن اشاره نموده است. با این وجود در حوزه ارائه پنجره تکافل در ایران، تا یک سال پیش اقدام عملیاتی صورت نپذیرفته بود اما با همت پژوهشکده بیمه طی دو سال گذشته و راه‌اندازی کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه، تاسیس شورای فقهی صنعت بیمه و بومی‌سازی قانون تکافل کشور مالزی اکنون مجوز ارائه محصولات تکافل عمومی و تکافل خانواده برای ۱۱ شرکت بیمه و بیمه اتکایی در ایران صادر گردیده است.
دکتر عسگری پس از معرفی گروه‌های پژوهشی پژوهشکده بیمه ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت‌های علمی و فنی طرفین، فعالیت‌های مشترک و همکاری‌های سازنده‌ای در راستای ارتقای عملکرد دو مجموعه صورت پذیرد.
رئیس پژوهشکده بیمه خواستار راه‌اندازی شرکت تخصصی تکافل با سرمایه گذاری مشترک صنعت بیمه ایران و شرکت های تکافل در ترکیه شد و افزود رایزنی‌هایی در این خصوص طی نشست تخصصی با سازمان نظارت و تنظیم‌مقررات بیمه و بازنشستگی خصوصی ترکیه (SEDDK) نیز صورت گرفته است و این سازمان در حال انجام هماهنگی‌های لازم با وزارت مالی ترکیه برای اجرایی سازی این  فرایند می‌باشد.
دکتر عسگری با اشاره به حضور بیش از ۲۰ نفر از اندیشمندان حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی کشورهای مختلف از جمله ترکیه در همایش بیمه و توسعه سال ۱۴۰۲ و ارائه کارگاه‌های آموزشی و مقالات علمی در حوزه تکافل و بیمه مشارکتی توسط این اساتید، از برگزاری دوره آموزشی “مباحث فنی در بیمههای زندگی”، از روز ‌شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ به مدت پنج روز توسط شریک مدیریت شرکت مشاور بین‌المللی و خدمات آموزشی شاو اینترنشنال ترکیه به صورت حضوری به زبان انگلیسی با ترجمه همزمان در پژوهشکده بیمه خبر داد و افزود؛ پژوهشکده بیمه تا کنون موفق شده است تا تعاملات خوبی با دانشگاه‌ها و مؤسسات بیمه و تکافل کشورهای ترکیه، مالزی، اندونزی، پاکستان و امارات متحده عربی برقرار و چندین تفاهم‌نامه‌ همکاری با این مراکز منعقد نماید و امیدواریم که در آینده نزدیک تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و  شرکت بیمه زندگی و بیمه غیر زندگی مشارکتی ترکیه نیز منعقد گردد.
رئیس پژوهشکده بیمه پس از تبیین فعالیت‌های علمی و آموزشی بین‌المللی پژوهشکده بیمه و برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی حوزه بیمه و تکافل، آمادگی این مجموعه را برای اعزام اعضای هیات علمی و مدیران صنعت بیمه به ترکیه و همچنین آمادگی برای میزبانی از فعالان صنعت بیمه و تکافل این کشور در همایش بیمه و توسعه سال جاری اعلام نمود.
دکتر عسگری ضمن بیان جزئیاتی از آغاز همکاری صنعت بیمه ایران و سوریه با تاسیس شرکت سرمایه گذاری مشترک و تشریح فعالیت شعب شرکت‌های بیمه در کشورهای همسایه نظیر آذربایجان، عمان، تاجیکستان و افغانستان، مسیر همکاری مشترک و تعامل نزدیک صنعت بیمه و تکافل کشورهای ترکیه و ایران را هموار توصیف کرد و ابیان داشت که آمادگی لازم برای آغاز فعالیت‌های مشابه با ترکیه نیز وجود دارد.
رئیس پژوهشکده بیمه از احتمال صدور مجوز تاسیس شرکت تخصصی تکافل برای بیمه کشتیرانی و هواپیما در جزیره کیش در آینده نزدیک خبر داد و خواستار فراهم‌سازی زمینه الگوبرداری صنعت بیمه ایران از قانون تکافل ترکیه به سبب تشابهات فرهنگی و مذهبی شد. وی همچنین از رئیس و مدیران ارشد شرکت بیمه زندگی و بیمه غیر زندگی مشارکتی ترکیه برای حضور در همایش بین‌المللی بیمه و توسعه ۱۴۰۳ و همچنین رویداد کیش اینوکس ۲۰۲۴ دعوت به عمل آورد.
در ادامه اسرا ساپانچی مدیر انطباق شرکت بیمه زندگی مشارکتی ترکیه نیز با قدردانی از پژوهشکده بیمه برای برنامه‌ریزی و برگزاری این نشست تخصصی به معرفی شرکت بیمه زندگی مشارکتی ترکیه پرداخت و اظهار داشت؛ تمرکز فعالیت این مرکز به عنوان یکی از شرکت‌های تکافل در ترکیه صرفا بر تکافل است. در ترکیه شرکت‌های تکافل زیادی وجود ندارد و ۸ شرکت تکافل در ترکیه حضور دارند. بیمه زندگی مشارکتی ترکیه در ابتدا در حوزه بیمه فعالیت داشت و بعدها تکافل به آن اضافه گردید و هم اکنون، شرکت بیمه و شرکت تکافل دو شرکت مستقل هستند. بنابراین در ترکیه، محصولات مختلف تکافل عرضه می‌شود و تلاش بر این است تا پرتفوی تکافل و نفوذ تکافل در ترکیه، افزایش یابد.
مدیر انطباق شرکت بیمه زندگی مشارکتی ترکیه افزود، در رابطه با بخش بیمه، در ترکیه، دو شرکت اتکائی برای بخش تکافل و بیمه وجود دارد و برخی از شرکت های تکافل اروپا و مالزی نیز در ترکیه فعالیت محدود دارند. وی تنها تفاوت میان شرکت‌های بیمه و تکافل را در بخش حسابداری آن‌ها دانست و افزود قراردادهای بیمه اتکائی و شرایط بیمه‌نامه‌ها نیز متفاوت و مبتنی بر نظام تکافل است.
اسرا ساپانچی با اشاره به موفقیت کشور ترکیه در توسعه پرتفوی تکافل و غیرتکافل در سال گذشته میلادی تاکید کرد؛ شرکت بیمه زندگی مشارکتی ترکیه همچنین علاقه‌مند به برقراری ارتباط و همکاری با برخی شرکت‌های بیمه مانند بیمه اتکائی ایرانیان و بیمه اتکائی امین است.
مدیر انطباق شرکت بیمه زندگی مشارکتی ترکیه تصریح کرد؛ عملیات تکافل در ترکیه اساسا در سال ۲۰۱۰ با شرکت نئوا سیگورتا شروع شد و پس از آن نهاد ناظر، قوانین و مقرراتی وضع کرد که به موجب آن، شرکت‌های بیمه توانستند عملیات تکافل را به صورت پنجره آغاز نمایند. در سال ۲۰۱۲ نیز این ایده مطرح شد که شرکت‌های بیمه برای فعالیت در کسب‌وکار تکافل ملزم به تاسیس شرکت تکافل به صورت مستقل هستند که در زبان ترکی تحت عنوان کاتالیم سیگورتا چیکیتی یا کاتالیم حیات خوانده می‌شود. [غیرزندگی و تکافل خانواده]. بنابراین بر اساس قوانین جدید، برخی شرکت‌های جدید مانند ترکیه کاتالیم سیگورتا، ‌کاتالیم حیات، اچ‌دی‌آی کاتالیم، برکت سیگورتا و برکت حیات ایملیلیک وارد بازار شدند. لذا ما نیز در این زمینه، نوپا هستیم و با توجه به این که ایران و دیگر کشورها نیز به تازگی فعالیت خود را در زمینه تکافل آغاز نموده‌اند، مسیر یادگیری و انتقال تجربیات متقابل پیش روی دو مجموعه گشوده شده است.
اسرا ساپانچی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد این گونه نشست‌ها و رویدادها به طرفین کمک خواهد کرد تا کسب و کار تکافل را بهبود بخشند. وی تاکید کرد در ترکیه تنها ۵ درصد از حق‌بیمه صادره مربوط به تکافل است و ورود بازیگران جدید و عرضه محصولات و خدمات متفاوت، رشد و بهبود در این کسب و کارها را رقم خواهد زد.
بتول توفکچی مدیر بیمه اتکایی شرکت بیمه غیر زندگی مشارکتی ترکیه نیز با ابراز خرسندی از حضور رئیس پژوهشکده بیمه در این مرکز و آغاز تعاملات مشترک دو مجموعه، به تشریح فعالیت‌های شرکت بیمه مشارکتی ترکیه پرداخت و تصریح کرد، بازار بیمه دریایی بسیار محدود است و در صورت عدم برخورداری از قرارداد اتکائی، عملا صدور بیمه‌نامه در این بخش امکان‌پذیر نخواهد بود چراکه هزینه پوشش آن بسیار بالا است. در حوزه بیمه هوایی نیز در ترکیه نه تنها در تکافل بلکه در بیمه رایج نیز تعداد معدودی ارزیابان ریسک فعالیت دارند که قیمت بیمه هوایی را تعیین می‌نمایند. لذا بیمه اتکائی اختیاری از کشورهای خارجی خرید می‌گردد.
مدیر بیمه اتکایی شرکت بیمه غیر زندگی مشارکتی ترکیه تصریح کرد؛ شرکت بیمه مشارکتی ترکیه در سال‌های گذشته تجربه‌های موفقی در همکاری‌ با برخی شرکت‌های بیمه اتکایی ایرانی داشته است و از گسترش ارتباطات با صنعت بیمه ایران و پژوهشکده بیمه استقبال می‌گردد.
وی پس از دریافت جزئیاتی در خصوص سهم تجارت بیمه بر اساس رشته‌های مختلف در ایران تاکید کرد؛ در صورت برخورداری از ظرفیت کافی برای پوشش اتکائی، ادامه فعالیت شرکت‌های بیمه ارائه کننده پوشش‌های خاص به سهولت ادامه خواهد یافت و درغیراینصورت شرکت‌های بیمه، ملزم به رقابت با سایر رقبا خواهند بود.
بتول توفکچی با تاکید بر لزوم بررسی شیوه‌های موثر همکاری مشترک دو مجموعه با یکدیگر و همچنین با شرکت‌های عربی، انگلستان و غیره آمادگی خود را برای هر گونه همکاری با پژوهشکده بیمه در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر عملیات این مرکز اعلام کرد.
پس از آن سایم کاپتانوگولا مدیر فنی بیمه زندگی و سلامت شرکت بیمه غیر زندگی مشارکتی ترکیه به تبیین تفاوت‌های بنیادین میان محصولات و خدمات بیمه رایج و تکافل پرداخت و تاکید کرد؛ شرکت‌های تکافل مجاز به مراودات مالی با مؤسسات مالی رایج که در آن‌ها بهره یا ربا وجود دارد، نمی‌باشند و نمی‌توانند با کسب و کارهایی که در فروش محصولات الکلی، سرمایه گذاری در قمار و غیره فعالیت دارند، داد و ستد داشته باشند. سومین تفاوت نیز قوانین و مقررات مرتبط با الزامات افشا برای دارندگان بیمه نامه و تطبیق با قوانین تکافل است.
مدیر فنی بیمه زندگی و سلامت شرکت بیمه غیر زندگی مشارکتی ترکیه در تشریح الزامات بهبود عملیات تکافل در ترکیه افزود، دولت ترکیه اخیرا در حال بررسی قانون اسلامی برای نظام مالی بانکداری و بیمه و عملیات وابسته به آن است و برخورداری از قوانین جامع‌تر، راه را برای راه اندازی شرکت‌های جدید تکافل هموار خواهد نمود.
سایم کاپتانوگولا با استقبال از همکاری با پژوهشکده بیمه و تاکید بر ایده «اشتراک‌گذاری» به عنوان عنصر اصلی تکافل و وجه تمایز آن با بیمه رایج خاطرنشان کرد؛ در تکافل به جای انتقال ریسک از بیمه‌گذار به شرکت بیمه‌گر، تسهیم ریسک از طریق راه‌اندازی یک صندوق تکافل مستقل صورت می‌گیرد و بسته به الگوی منتخب وکاله، مضاربه یا غیره، ریسک توسط بیمه گزاران تسهیم می‌شود. در الگوی وکاله، شرکت تکافل صرفا برای عملیات خدمات مالی، کارمزد دریافت می‌کند و در دیگر الگوها، حتی مازاد این صندوق،‌ نیز بین بیمه‌گذاران تقسیم می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.